Wat is theater?

01 theater

Het theater zelfst.naamw.Uitspraak:   [teˈjatər] Verbuigingen:   theater|s (meerv.) 1) plaats waar je naar toneel, ballet of andere podiumkunsten gaat kijken Voorbeeld:   `openluchttheater`Synoniem:   schouwburg 2) alle voorstel...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/theater


02 Theater

In vroeger tijden werden door reizende toneelspelers voorstellingen gespeeld op kermissen en jaarmarkten. Theater als kunstvorm kent Drenthe pas sinds 1830, toen in Assen de eerste schouwburg werd gevestigd (zie: Erkelens). Met de opkomst van de rederijkerskamers na 1850 kreeg ook het amateurtoneel een stevige impuls.
Het feit dat de provincie
Gevonden op http://www.encyclopediedrenthe.nl/Theater


03 Theater

Let op: Spelling van 1858 de schouwplaats, schouwburg; het schouwtooneel. Anatomisch theater, theatrum anatomicum, Lat., eene zaal of groote tent, waarin het zamenstel of al de deelen van het menschelijke ligchaam, vervaardigd in was enz., vertoond en verklaard worden. Un coup de théatre, Fr., een thea
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608


04 Theater

Let op: Spelling (deels) uit 1864: o. (-s), schouwtooneel; schouwburg, -zaal.
~COUP, m. tooneelkunstgreep.
*...TRAAL, [bijvoegelijk naamwoord] en [bijwoord] (...aler, -st), tooneelmatig, als op het tooneel.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01/cali003nieu01_0023.htm


05 theater

schouwburg of drama
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10664


06 theater

[zelfstandig naamwoord]• spel waarbij mensen voor een publiek een verhaal uitbeelden
vb:dat optreden van hem was een en al theater
synoniem: toneel

gebouw waarin toneelstukken e.d. worden opgevoerd
vb:we gaan drie keer per jaar naar het theater
synoniem: schouwburg
zel
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_T/W3793.HTM


07 Theater

1. de speelplaats van een theater- of filmvoorstelling: schouwburg en of bioscoop; 2. theatervoorstelling; 3. theatergezelschap.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10760


08 theater

schouwburg bioscoop, cinema aanstellerij, komedie
op http://www.woorden-boek.nl/woord/theater



09 theater

schouwburg, toneelgebouw, ook: toneel(spel), opvoeringen, datgene wat er te zien is in de schouwburg. Hiertoe behoren naast het drama ook circus, goochelen, jongleren, revue, cabaret, toneel, ballet, opera, operette, musical en pantomime.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10817


10 theater

•een uitgaansgelegenheid waar theatervoorstellingen gegeven worden.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/theater


11 THEATER

1) Aanstellerij 2) Aanstellerig gebouw (crypt.) 3) Bioscoop 4) Cabaret 5) Gebouw voor (gezelschaps)spel (crypt.) 6) Gebouw voor toneel 7) Gebouw voor kunst 8) In dit gebouw stelt men zich aan (crypt.) 9) Komedie 10) Podiumkunst 11) Schouwburg 12) Speelplaats van joop v.d. ende (crypt.) 13) Toneel 14) Toneelgezelschap 15) Toneelkunst 16) Uitgaansgel
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/THEATER/1


12 Theater

[kunstvorm] - Theater is een verzamelnaam voor kunstvormen waarbij acteurs levende voorstellingen maken voor een publiek. Wanneer met deze kunstvorm wordt opgetreden op een toneelvloer gaat het soms om een toneelvoorstelling. Voorbeelden zijn: ...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Theater_(kunstvorm)


13 Theater

[gebouw] - Een theater is een gebouw dat door middel van allerlei technische en logistieke voorzieningen toegerust is voor het vertonen en bijwonen van voorstellingen, optredens en performances. Vaak is schouwburg synoniem voor theater, maar niet altijd. Een schouwburg is meestal een lijsttheater. Theaters kunnen ook een vl
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Theater_(gebouw)

 

14 Episch theater

Episch theater is verhalend theater en wordt ook wel het theater van de vervreemding of politiek theater genoemd. De opkomst van het episch theater is gedateerd in het begin van de 20e eeuw en is sterk verbonden met de Duitse theatermaker Bertolt Brecht. ==Opkomst== In de jaren twintig en dertig van de 20e eeuw ontstond in Duitsland een beweging d
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Episch_theater

15 episch drama

Drama waarin de menselijke lotgevallen op een bovenindividuele wijze worden voorgesteld. Het kent dan ook geen specifieke held, maar introduceert een algemeen menselijke trek, belichaamd door een personage of een soort beschouwer van het menselijk handelen. Het episch drama wordt vaak gesteld tegenover het
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/

16 Episch-didactische literatuur

De episch-didactische literatuur is een literair genre in proza- of poëzievorm dat zowel epische (verhalende) als didactische (onderwijzende) kenmerken heeft. Kenmerkend aan episch-didactische verhalen is dat er twee dingen centraal staan: het verhaal als zodanig ofwel de epiek, en datgene wat er feitelijk bedoeld wordt ofwel de didactiek, vaak m
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Episch-didactische_literatuur

17 epische cyclus

Complex van oorspronkelijk zelfstandige epische verhalen (epiek) die op grond van hun overeenkomstige inhoud bij elkaar gebracht zijn. Een epische cyclus kan als volgt zijn ontstaan: ofwel bestaande teksten werden geleidelijk uitgebreid met voorgeschiedenissen en vervolgen,
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/

18 Epische heavy metal

Epische heavy metal (Engels: epic metal of warmetal) is heavy metal met verhalende teksten gebaseerd op fantasyboeken en -films, mythes, legendes, sages, of verhalen over veldslagen en oorlogen. Epische heavy metal wordt veel gespeeld door powermetalbands. Een van de bekendste vertolkers is Iron Maiden. Binnen de hardrock bestaat de variant episch
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Epische_heavy_metal

19 Epische poëzie

Van de aard of vorm van behorend tot de verhalende poëzie of heldenpoëzie.
Gevonden op http://www.nederlands.nl/dichtwoordenboek/41_Epische+po%EBzie.html

20 Epische structuur

In de 20e eeuw is naast de aristotelische structuur ook de open structuur van het episch drama gekomen. Het "epische" betekent dat het toneel verhalender wordt. De Duitse toneelschrijver Bertolt Brecht (1898-1956) is de theatermaker geweest die ieder meebeleven wilde voorkomen omdat volgens hem het gesloten systeem zou hinderen goed na te...
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10817

21 Epische verdichting

Epische verdichting is het verschijnsel van het toedichten van daden en gebeurtenissen aan een meer algemeen bekende, al dan niet historische, figuur. Zie bijvoorbeeld ridderroman. In dat lemma worden sir Lancelot en Karel de Grote als voorbeeld genoemd. Lancelot is voor zover bekend geheel verzonnen, maar er zijn parallellen aan te wijzen tussen
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Epische_verdichting

22 Epischesis

Let op: Spelling van 1858 ziekte van (of met) onderdrukte lediging, b.v. van het water enz
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608

  • Episch - 4 definities - Encyclo

    www.encyclo.nl/begrip/episch
    1) Let op: Spelling van 1858 Gr., dat eenen held betreft; episch gedicht, heldendicht (2) Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bijvoegelijk naamwoord] t...
  • Wat is nou écht de betekenis van ultieme internetkreten epic ...

    www.upcoming.nl/.../wat-is-nou-echt-de-betekenis-van-ultieme-internetk...
    van carmen felix - Wat is nou écht de betekenis van ultieme internetkreten epic en episch? En gebruiken we het allemaal al zo lang 'verkeerd' dat het nu 'goed' is geworden?
  • Wat betekent Epic? - Goeie Vraag

    www.goeievraag.nl/vraag/kunst-cultuur/betekent-epic.33783
    Denk aan het woord "Episch": verhalend -tot de verhalende poëzie behorend. ... verwoorden inderdaad de oorspronkelijke betekenis en vertaling van 'epic'.
  • Episch: betekenis, definitie, wiki, verklaring, vertalingen

    www.woordenlijst.eu/woord_details.php?woordid=EPISCH
    Woordenboek trefwoord: Episch: betekenis, definitie, wiki, verklaring, vertalingen. De informatie staat overzichtelijk gepresenteerd. Zoek alle woorden van de ...
  • Het episch centrum van de aardbeving | Genootschap Onze ...

    https://onzetaal.nl/weblog/het-episch-centrum-van-de-aardbeving
    9 sep. 2011 - "Episch betekent, zoals bekend, 'groots, spannend, opwindend, zoals in ... Dat komt des te beter uit, want de betekenis van het woord 'bron' is ...
  • Definitie & Betekenis episch - betekenis-definitie.nl

    www.betekenis-definitie.nl/episch
    Betekenis episch. Wat betekent episch? Hieronder vind je 2 betekenissen van het woord episch. Je kunt ook zelf een definitie van episch toevoegen ...
  • Wat is...: Epic? : YoungWorks Blog

    blog.youngworks.nl/blog/wat-is-epic
    31 jan. 2012 - Epic, episch, helden, Griekse mythologie… de één denkt dan ... een meer hedendaagse betekenis van het woord epic, zoals de gamewereld.
  • Epiek - Wikipedia

    nl.wikipedia.org/wiki/Epiek
    ... zou men kunnen omschrijven als: "een roman in dichtvorm". Zie ook[bewerken]. Vergelijking tussen epiek en lyriek · Driehoek van Petersen · Episch theater ...
  • Episch-didactische literatuur - Wikipedia

    nl.wikipedia.org/wiki/Episch-didactische_literatuur
    De episch-didactische literatuur is een literair genre in proza- of poëzievorm dat zowel epische (verhalende) als didactische (onderwijzende) kenmerken heeft.
  • episch

    www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_00611.php
    De betekenis van epos als heldendicht klinkt hier doorgaans mee. ... Toch beschrijft men tal van recentere prozawerken als 'episch' om de verheven stijl, ...
theater: the` a - ter
(«Frans«Grieks)
het -woord
theaters

1
schouwburg;

2
het toneel als verschijnsel; het opvoeren van een toneelstuk, pantomime, musical e.d.;

3
aanstellerij, komedie: dat gehuil was allemaal theater!
theater: schouwburg

bioscoop, cinema

aanstellerij, komedie

 

Theater

Theater kan verwijzen naar:

Overdrachtelijk gebruik

  • Term voor de plaats waar gevechtshandelingen plaatsvinden ("strijdtoneel"):
  • Anatomisch theater, een plek waar anatomische lessen gegeven werden aan Vroegmoderne universiteiten.

Zie ook

Theater (kunstvorm)

Theater is een verzamelnaam voor kunstvormen waarbij acteurs levende voorstellingen maken voor een publiek. Wanneer met deze kunstvorm wordt opgetreden op een toneelvloer gaat het soms om een toneelvoorstelling.

Voorbeelden zijn:

 

Theater in het oude Griekenland

Delphi amphitheater from above dsc06297.jpg
Theater in Delphi
Bergama tiyatro.jpg
Theater in Pergamum
Argos Theater.jpg
Theater in Argos
Priene Theater1.JPG
Theater in Priene
Taormina TheatreAntique 02.jpg
Theater in Taormina
Theatre@Assos(Turkey), April '09.JPG

Het theater in het oude Griekenland wordt gezien als het begin en de basis van de westerse theatergeschiedenis. In het oude Griekenland was theater een van de belangrijke zaken in het dagelijks leven. Het theater in het oude Griekenland was oorspronkelijk een ritueel in de cultus van Dionysos. Het is geëvolueerd uit een godsdienstoefening waarbij een mannenkoor dithyramben zong ter ere van Dionysos.

Thespis (6e eeuw v.C.)

Thespis was een koorleider die zelf ook zijn liederen uitbeeldde. Hij zorgde dus voor een vertoning en werd gezien als de eerste acteur, nl. de protagonist of hypocritès. Zijn tweede grote bijdrage was het verruimen van de verhaalstof; de liederen waren niet meer louter religieus, maar gingen ook over halfgoden en later zelfs over gewone helden.

Aischylos (5e eeuw v.C.)

Bijdrage

Aischylos, de vader van de tragedie genaamd, voegde een tweede acteur toe (antagonist), waardoor de dialoog ontstond. Het stuk was nog steeds overwegend een koorzang, maar ze werd af en toe onderbroken door de eigenlijke tragedie. Door de komische elementen uit het theater te halen, vormde hij een scheiding tussen komedie en tragedie.

Werken

De werken van Aischylos hadden een conflict tussen de mens en zijn lot. De mens zag de goden als afschrikwekkend. De handeling was bij Aischylos niet complex en de personages hadden een eenvoudige psychologie.

Sophocles (5e eeuw v.C.)

Bijdrage

Sophocles riep een tritagonist of derde speler in het leven. Ook legde hij de structuur/ opbouw van het theater vast. Ieder stuk begon met een prólogos, gevolgd door een párodos (= het intredelied van het koor). Er waren 3 of 5 epeisodia (~ bedrijven) met na elk epeisodion een koorzang (= stasimon). Na het laatste epeisodion werd het stasimon vervangen door een exodos, een laatste koorzang.

Hij zorgde tevens voor meer evenwicht tussen de tragedie (die belangrijker wordt) en de zang. Met andere woorden: hij zorgde voor meer evenwicht tussen dramatiek en lyriek.

Werk

Enkele titels van bekende werken van Sophocles: Oedipus, Antigone, ... . In zijn werken is er een conflict tussen de mens en de goden. De goden worden in vraag gesteld, maar de mens komt niet in opstand tegen de goden. Ze stellen zich bijvoorbeeld vragen over het probleem van het lijden. De handelingen worden iets complexer en de psychologie van de personages is beter uitgewerkt.

Euripides (5e - 4e eeuw v.C.)

Bijdrage

Euripides' belangrijkste bijdrage is het invoeren van een Deus ex machina. Dat is een god die alle handelingen ontwart en ervoor zorgt dat alles op het einde terug op z'n pootjes terechtkomt.

Werk

Euripides maakt van het conflict mens - god een conflict tussen mensen of hij zorgt voor een innerlijk conflict (bv.: verstand - passie in het stuk Medeia). Dit maakt van hem de meest moderne van de drie. Euripides is eveneens de grondlegger van het moderne drama en zijn personages hebben een grondig uitgediepte psychologie (Medeia).

Conclusie

  Aeschylos Sophocles Euripides
Belangrijk Koor + goden -------- Mens + tragedie
Evenwicht -------- Koor + mens + goden + tragedie --------
Minder belangrijk Mens + tragedie -------- Koor + goden

Realia in verband met de opvoering (in de 5e eeuw v.Chr.)

De opvoeringen

Sinds ca. 500 v.Chr. werd ieder jaar door de Atheense overheid een toneelwedstrijd uitgeschreven waaraan iedereen mocht deelnemen. Deze wedstrijd maakte onverbrekelijk deel uit van de Grote Dionysia (in maart-april). Alle deelnemende dichters moesten vooraf een tetralogie indienen: drie ernstige stukken, gevolgd door een saterspel. Uit al de inzendingen selecteerde een overheidscommissie drie finalisten.

Op de derde dag van de Dionysia, na loting en beëdiging van de jury, begonnen de opvoeringen, die drie dagen duurden; elke dag kwam een andere finalist aan de beurt. De dichter regisseerde zelf zijn stukken, waarvoor hij gewoonlijk ook de muziek én de choreografie ontworpen had. Sophocles zal op hoge leeftijd breken met de gewoonte om ook zelf te acteren.

De onkosten van de opvoering (salaris v.d. acteurs, kostumering en decors...) werden gedragen door choregen, officieel daartoe aangestelde rijke burgers (als vorm van belasting). De choreeg en de acteurs deelden in de eer en de beloningen van de zegevierende dichter (vb. monument ter ere van de choreeg Lysicrates in de Atheense pláka-wijk).

Alle bewaarde tragedies werden voor het eerst opgevoerd in het Diónysos-theater te Athene; het bouwwerk (onderdeel van een Dionysos-heiligdom met tempel) leunt aan tegen de flank van de Akropolis, en bood in de 5e eeuw plaats aan meer dan 15.000 toeschouwers. Pas in latere tijden werden de tragedies ook in andere steden opgevoerd.

Er bestonden daarnaast ook aparte wedstrijden voor komedieschrijvers tijdens de Grote Dionysia (sinds ± 485 v.Chr.).

Het theatergebouw (delen van een Grieks theater)

De oude Grieken kenden enkel openluchttheaters. Die openluchttheaters hadden een perfecte akoestiek, die op natuurlijke wijze verkregen werd door de theaters op akoestische plaatsen te bouwen, zoals een dal.

  • eigenlijke théatron [afgeleid van het Griekse werkwoord theásthai = toekijken]; rijen zitplaatsen in een halfrond, met vooraan erezetels voor priesters, hoogwaardigheidsbekleders en oudstrijders
  • orchèstra [afgeleid van het Griekse werkwoord orcheisthai = dansen]; cirkelvormige vloer waar het koor zingt en danst, in het midden de thymele, een klein (wierook)altaartje ter ere van Dionysos)
  • skene: berghok / verkleedruimte, met proskenion, een podium waar de acteurs optreden; de wand kan dienst doen als achtergronddecor (met verplaatsbare panelen)
  • parodoi, toegangswegen links en rechts (voor publiek én acteurs)

De acteurs

De acteurs waren uitsluitend mannen, zij speelden ook de vrouwenrollen (hetgeen acteurs vaak een bedenkelijke reputatie bezorgde). Acteren was een baan van aanzien, in tegenstelling tot theater bij de Romeinen.

Uitbundige kostumering gaf de acteurs een plechtige, indrukwekkende gestalte: kleurrijke gewaden, maskers om de stem te versterken, maar waardoor géén mimiek mogelijk was en kothornoi (houten toneellaarzen met hoge zolen).

Gewoonlijk (sinds Sophocles) waren er drie hoofdpersonages (dramatis personae): de protagonist, de antagonist en de tritagonist. De protagonist is degene waar het om draait, de hoofdpersoon, degene met het probleem. De antagonist is de tegenspeler. Het conflict ontstaat door tegengestelde overtuigingen of handelingen tussen deze personages. De tritagonist, ingevoerd door Sophocles, is het personage dat de intrige veroorzaakt.

De drie acteurs spelen vaak meer dan één rol per stuk (er waren dus nooit meer dan drie personen per scène tegelijk aanwezig op de bühne). Wél waren er eventueel ook figurantenrollen.

Het koor (orchestra)

De choreuten vormden het koor; gewoonlijk 12 à 15 man, verdeeld in sub-groepen van drie of vijf, begeleid door een muzikant (fluitspeler). De koorleider (coryfee] nam vaak deel aan de dialogen (als woordvoerder van het koor).

Het koor is een essentieel element van een Griekse tragedie. Het vervult de rol van een soort ideale toeschouwer, de beschouwende partij die meeleeft met het gebeuren, er op reageert, en lucht geeft aan haar gevoelens (van vrees, medelijden en hoop), of de goden om bijstand bidt.

Tegenover de heroïsche en extreme karakters van de hoofdpersonages speelt het koor de rol van de middelmatigheid, het maakt dikwijls een indruk van burgerlijke bekrompenheid die heroïsche grootheid niet kan vatten en haar wijsheid en voorzichtigheid stelt tegenover de kordate houding van de helden.

Koorliederen, waarin de poëtische en ideologische bewegingsvrijheid van de auteur bijna onbeperkt is, is vaak diepzinnige, lyrische poëzie. Zij brengen het publiek in de gepaste sfeer (vergelijk met filmmuziek tegenwoordig), bevatten soms filosofische beschouwingen waarin de tekstschrijver zijn persoonlijke wereldbeschouwing het best bloot geeft, en verschaffen het publiek vaak de nodige uitleg om het gebeurde in een ruimere context te situeren.

De stukken

De Grieken vonden dat een drama zich binnen 24 uur, op één plaats met één bepaalde handeling moest plaatsvinden (eenheid van tijd, plaats en handeling).

  • metriek:
    • de hoofdpersonages dialogeren met elkaar in jambische trimeters (theoretisch: υ – υ – | υ – υ – | υ – υ –) d.i. "gemakkelijke" spreekverzen) in gestileerd Attisch
    • alle koorliederen en de lyrische gedeelten in de dialogen zijn in vrij ingewikkelde (koor)lyrische metra gedicht (in het Dorisch) en worden gezongen met muziek- en dansbegeleiding
  • formele structuur van een Griekse tragedie: afwisseling van gedialogeerde en lyrische gedeelten=
    • de prólogos"eerste bedrijf"); gesproken gedeelte voordat het koor de orchèstra heeft betreden
    • de párodos ("intochtslied") van het koor: de choreuten betreden de orchestra en blijven daar nu tot het einde van het stuk
    • het eerste epeisodion ("bedrijf"): een gesproken gedeelte
    • het eerste stasimon ("standlied"); gezongen door het koor; de actie ligt even stil
    • ... enz.; er zijn drie tot vijf epeisodia, elk epeisodion wordt gevolgd door een stasimon
    • de éxodos ("laatste bedrijf"); gesproken gedeelte na het laatste stasimon; op het einde heeft iedereen de orchestra verlaten
  • binnen deze formele structuuronderdelen komen conventioneel vaak nog een paar andere termen aan bod;
    • gedialogeerde gedeelten worden soms onderbroken door een kommos; een lyrische beurtzang tussen koor en/of acteurs, vaak een klaagzang, maar soms ook andere stemmingen
    • de agon; een groep van tegengestelde toespraken waarin tegengestelde standpunten omtrent hetzelfde probleem worden uiteengezet en verdedigd, vb. schuldig of niet schuldig (de Atheners waren verzot op retoriek!)
    • de stichomythia; een levendig debat (meestal ruzie!) waarin twee tegenstanders elkaar telkens met één versregel van repliek dienen
    • het bodeverhaal, vaak in grootse, poëtische stijl die niet in overeenstemming is met het karakter of de ideeën van de verhaler (vb. bloedige gebeurtenissen hebben nooit op het toneel plaatsgevonden)

Terminologie

  Huidige term Betekenis vroeger Betekenis nu
Skènè Scène Gebouw om zich om te kleden 1.Podium;

2.Onderdeel van een bedrijf, afgebakend door het op- of aftreden van acteurs.

Párodos Parade 1.Zij-ingang;

2.Intredelied van het koor.

Optocht, stoet
Proskènion Proscenium, voortoneel Podium Dat deel van het podium dat zich vóór het doek bevindt
Theatron Theater Tribune 1.Gebouw;

2.Wat gespeeld wordt; 3.Het bedrijf, het wereldje van theatermakers.

Orchèstra 1.Orkest;

2.Orkestbak.

Plaats waar gezongen en gedanst wordt 1.Groep muzikanten;

2.Lagergelegen ruimte tussen podium en publiek, waar muzikanten zitten.

  Griekse stam Huidige betekenis
Tragedie Tragos = bok + odè = gezang Treurspel
Bok - 1.Bokken werden geofferd aan het begin van het spektakel en als prijs uitgedeeld;

2.Sater in het gevolg van Dionysos.

Komedie Komos = feest + odè = gezang Blijspel
Drama Drân 1.Toneelstuk;

2.Erge gebeurtenis.

 

Romeins theater (gebouw)

Le Théâtre Antique d'Orange, 2007.jpg
Theatre Aspendos.jpg
Het theater van Aspendos
Amman Roman theatre.jpg
Campus Martius - Theatre of Pompeius.jpg
Model van het Theater van Pompeius in Rome

Een Romeins Theater (Latijn: Theatrum) is een gebouw uit de oudheid, bedoeld voor publiek vermaak zoals theatervoorstellingen.

Geschiedenis

De eerste theaters

Het Romeinse theater is geëvolueerd uit het Griekse theater. De Romeinen veroverden in de laatste 2 eeuwen v.Chr. de Griekse landen en namen vervolgens veel van hun cultuur over. Zo ook het theater, waarvoor de Grieken al sinds de 5e eeuw v.Chr. stenen gebouwen oprichten.

De eerste openbare voorstellingen die echter in Rome werden gehouden waren waarschijnlijk van Etruskische dansers. Hiervoor werd een klein tijdelijk podium opgebouwd en het publiek stond daar direct voor. Vanaf de 4e eeuw raakten de Atellaanse komedies uit Campania ingeburgerd en in de 3e eeuw volgde de opkomende populariteit van de Griekse cultuur en werden ook Griekse drama's opgevoerd. Omdat iedere voorstelling gehouden werd in het kader van een religieus feest, werd in eerste instantie gewoon een podium opgericht voor de trap van een tempel en kon het publiek op de treden plaatsnemen. De enorme groei die Rome in de laatste 2 eeuwen v.Chr. doormaakte zorgde ervoor dat er steeds meer voorstellingen werden gehouden. Men ging er toe over om voor iedere voorstelling een compleet theater op te bouwen dat prachtig werd versierd, maar na afloop weer werd afgebroken. Dit had meerdere redenen. De voorstellingen (ludi scaenici) werden altijd gehouden ter ere van een bepaalde god, in het kader van een religieus festival of vanwege de begrafenis van een belangrijke persoon. De theaters werden dan ook direct in de nabijheid van de tempel van de bewuste godheid gehouden, of in het geval van een begrafenisrite op een forum. De sterke band tussen de reden en de locatie voor het organiseren van een theatervoorstelling ontnam de noodzaak van een permanente locatie. Een tweede belangrijke reden was dat de Romeinse senatoren een permanent theater als slecht voor de Romeinse zeden en een ongewenst element van de Griekse invloed beschouwden. Hierbij moet wel worden vermeld dat in de voormalige Griekse koloniën en in Campania in het zuiden van het Italische schiereiland wel al stenen theaters gebruikt werden.

Het theater van Messalla en Longinus

In 154 v.Chr. leek er een verandering te komen, toen de censors van dat jaar, Marcus Valerius Messalla en Gaius Cassius Longinus, begonnen met de bouw van een eerste stenen theater in Rome. Enkele senatoren onder leiding van Publius Cornelius Scipio Nasica kwamen hiertegen in opstand en er werd een wet aangenomen die de bouw van het stenen theater verbood.[1] Daarnaast moesten de toeschouwers de voorstellingen voortaan staand bijwonen, omdat daarmee de "Griekse verwijfdheid" werd tegengegaan. Deze laatste regel hield niet lang stand. De tijdelijke theaters werden steeds uitbundiger. Rond 100 v.Chr. liet de aedile Lucius Licinius Crassus hymettische marmeren zuilen overbrengen om zijn theater te sieren. 40 jaar later waren de theaters zo luxe dat men ze niet meer afbrak na iedere voorstelling, maar de tijdelijke constructies gewoon een aantal jaren liet staan. Het hoogtepunt van deze periode werd bereikt met het theater van Marcus Aemilius Scaurus. Scaurus bouwde een tijdelijk theater met een podiummuur van 3 verdiepingen hoog. De onderste verdieping was bekleed met marmer, de middelste met mozaïeken en de bovenste met verguld hout. 360 zuilen flankeerden het podium, met in de ruimten daartussen 3000 bronzen beelden.[2] Een permanent stenen theater was echter nog steeds ongewenst. De Romeinse theaters hadden altijd een D-vorm die was afgeleid van de Griekse theaters.

Het theater van Pompeius

Dit taboe werd pas in 55 v.Chr. verbroken toen de machtige generaal Pompeius ter meerdere eer en glorie van zichzelf een groot theater liet bouwen op het Marsveld in Rome. Omdat dit in principe nog verboden was, liet hij boven aan de cavea een tempel wijden aan Venus Victrix. Hij bracht het zo dat het hele theater een tempel was en de rijen met zitplaatsen voor de toeschouwers de treden naar het heiligdom. Een tempel was namelijk een heiligdom en de senaat kon zo'n gebouw niet af laten breken. Het Theater van Pompeius werd met grootse spelen in 55 v.Chr. ingewijd. Dit theater diende vervolgens als model voor alle Romeinse theaters die daarna gebouwd werden.

Julius Caesar kon niet bij zijn rivaal achterblijven en begon met de bouw van een eigen theater. Hij werd echter vermoord voor dit klaar was en het theater werd pas onder zijn opvolger Augustus voltooid, die het in 12 v.Chr. als het Theater van Marcellus inwijdde. In dezelfde tijd bouwde Augustus' vriend Balbus nog een derde theater in de stad. Vanaf de regering van Augustus werden overal in het Romeinse Rijk theaters gebouwd als symbool van de Romeinse cultuur.

Einde van de theaters

In de eerste eeuwen n.Chr. veranderde de smaak van het publiek in Rome. Grote groepen ongeschoolde immigranten kwamen uit alle delen van het rijk naar de stad. Zij hadden weinig affiniteit met de oude cultuur en keken liever naar het spektakel van de bloedige gladiatorengevechten en de wagenrennen. De voorstellingen die nog in de theaters werden gehouden waren voornamelijk platvloerse komedies en simpele tragedies, maar de gebouwen werden steeds minder gebruikt. Toen in 370 de Pons Cestius moest worden herbouwd, gebruikte men daarvoor stenen van de afgebroken porticus van het nabijgelegen Theater van Marcellus. Dit gebouw had blijkbaar geen belangrijke functie meer.

De opkomst van het Christendom en de teloorgang van het Romeinse rijk betekenden vanaf de 4e eeuw het einde van de theaters De christelijke geestelijken vonden de theatervoorstellingen onzedelijk en verboden ze. De theaters werden gesloten en vervielen tot ruïnes, die vervolgens werden ontdaan van hun kostbare zuilen, marmer en stenen die werden hergebruikt bij de bouw van nieuwe gebouwen.

Verschillen tussen Romeinse en Griekse theaters

Theatergebouw

De Romeinse theaters zijn gebaseerd op het oudere Griekse model en vertonen dus veel overeenkomsten. Beide theaters hebben een min of meer halfronde tribune waarvoor een podium staat. Er zijn echter een aantal opvallende verschillen. De Grieken bouwden hun theaters altijd tegen heuvels aan, zodat de tribune op natuurlijke wijze werd ondersteund en een enorme akoestiek werd verkregen. De Romeinen hadden op veel plaatsen in hun rijk deze mogelijkheid niet en bouwden een kunstmatige constructie, bestaande uit bogen en gewelven waarop de tribunes steunden. Met een kunstmatige achterwand creëerden ze ook een goeie akoestiek. De Grieken gebruikten natuursteen voor de bouw, terwijl de Romeinen hun theaters vooral met baksteen en beton bouwden. Het toneel stond bij de Griekse theaters los van de rest van het gebouw, waardoor de cavea verder doorliep dan bij het Romeinse theater. De Romeinen integreerden het toneel door een hoge podiummuur te bouwen en die aan de muren van de tribunes vast te bouwen, zodat een afgesloten geheel ontstond.

Tijdens hun overheersing van de Griekse wereld lieten de Romeinen een aantal van de oude Griekse theaters verbouwen, zodat het meer Romeinse theaters werden. In andere delen van het rijk werden theaters soms omgebouwd tot amfitheaters om vervolgens gladiatorengevechten te kunnen houden.

Het theater van Bosra: 1) Scaenae frons 2) Porticus post scaenam 3) Pulpitum 4) Proscaenium 5) Orchestra 6) Cavea 7) Aditus maximus 8) Vomitorium
Grondplan van het Romeinse theater

Theater als kunstvorm

Vanaf ongeveer de derde eeuw v.C. namen de Romeinen verschillende punten van het Griekse theater over, maar er waren ook enkele tegenstellingen:

  • De band met de godsdienst verdween. Waar het theater bij de Grieken ontstaan was uit rituelen voor de god Dionysos, betekende het voor de Romeinen niet meer dan louter vermaak;
  • De acteurs genoten geen aanzien. Zo werden slaven gebruikt om bloederige scènes na te spelen. In Griekenland hadden acteurs een hoge status.

Karakteristieken van het Romeins theater

Het Romeinse theater heeft een aantal vaste kenmerken, die bij alle theaters in het rijk terug te vinden waren. Daarnaast waren er ook lokale invloeden op de architectuur, maar het standaard ontwerp gebaseerd op het Theater van Pompeius komt vrijwel overal terug.

  • De scaenae frons, de hoge muur achter het podium.
  • De porticus post scaenam, de portico achter het podium, vaak meerdere verdiepingen hoog, die onderstening gaf aan de podiummuur.
  • De pulpitum of podium, het verhoogde platform waarop de acteurs optraden.
  • De proscaenium, de muur voor het podium. Deze was versierd met nissen.
  • De orchestra, de halve cirkel voor het podium aan de voet van de tribunes. In de Romeinse tijd de plaats waar de notabelen zaten. De ruimte werd ook wel gebruikt voor de voorstellingen.
  • De cavea, de halfronde tribune waar de rijen zitplaatsen voor de toeschouwers zijn. Deze werd onderverdeeld in:
    • Ima cavea, de onderste rijen van de tribune, de beste plaatsten van het theater.
    • Media cavea, de middelste sectie van de tribune
    • Summa cavea, de hoogste rijen zitplaatsen. Hier zaten de minder belangrijke burgers van een stad.
  • De aditus, de toegangen tot de cavea vanaf de zijkanten van het theater.
  • De aditus maximus, 2 monumentale toegangen die aan beide zijden van het theater toegang gaven tot de orchestra.
  • De vomitoria, de gewelfde toegangen tot de cavea vanuit de gangen onder de tribune. Deze toegangen onderbreken de rijen zitplaatsen.
  • Het velarium, het zeil waarmee de verder niet overdekte cavea van de zon kon worden afgeschermd.

Bewaard gebleven theaters

Nuvola single chevron right.svg Zie Lijst van plaatsen met een Romeins theater voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De Romeinen bouwden overal in het rijk theaters. Een groot aantal hiervan zijn geheel of gedeeltelijk bewaard gebleven. Vaak zijn deze theaters gedeeltelijk gerestaureerd en worden weer gebruikt voor voorstellingen. Van andere theaters zijn alleen de fundamenten opgegraven. De best bewaarde Romeinse theaters staan in Aspendos (Turkije), Bosra (Syrië) en Orange (Frankrijk). Bij deze drie theaters staat de podiummuur nog overeind, waardoor men een goede indruk kan krijgen hoe alle theaters er vroeger uitzagen. Bij de theaters in Mérida (Spanje) en Sabratha (Libië) is een deel van de scaenae frons gerestaureerd.

Van de drie theaters in Rome is alleen het Theater van Marcellus deels bewaard gebleven. De gewelven van het Theater van Pompeius zijn gebruikt als fundering voor de latere gebouwen en de restanten zijn nog zichtbaar in een van de restaurants die op deze plaats is gevestigd.

Andere Romeinse theaters

Naast het standaard theater hadden de Romeinen nog een aantal andere gebouwen voor publiek vermaak.

  • Het odeum of odeion was eveneens een van oorsprong Grieks gebouw. Het odeum vertoont grote overeenkomsten met het theater, zo is het grondplan vrijwel gelijk. Dit gebouw was wel veel kleiner, was overdekt en werd voornamelijk gebruikt voor zang- en dichtvoorstellingen.
  • Het amfitheater wordt vaak verward met het standaard theater, maar had een ovale vorm met tribunes rondom de arena. Het amfitheater werd gebruikt voor gladiatorengevechten.
  • Het circus of hippodroom. Een groot langwerpig gebouw waarin wagenrennen werden gehouden.
  • De naumachia, een theater dat alleen in Rome voorkwam. Dit was een groot kunstmatig meer waar zeegevechten werden nagebootst. Rondom het meer stonden houten of stenen tribunes voor de toeschouwers.

Zie ook

Voetnoot

Referentie

1.

0 up,0 down

Acteur


acteur of actrice is iemand die een personage uitbeeldt in een verhaal of rollenspel. Een acteur kan zijn werk doen in een theatervoorstelling of in een film, op televisie, als trainingsacteur tij [..]
Bron: nl.wikipedia.org

 

2.

0 up,0 down

acteur


zelfstandig naamwoord - iemand die een rol speelt op een toneel
Voorbeeld: deze bekende acteur speelde al in vijftig toneelstukken
synoniem: toneelspeler
Bron: www.muiswerk.nl

 

3.

0 up,0 down

acteur


  • ( beroep ) persoon die een personage uitbeeldt in een verhaal of rollenspel Deze bekende acteur speelde al in vijftig toneelstukken.
  • ( beroep ) acteur
    Bron: nl.wiktionary.org

 

4.

0 up,0 down

acteur


zie actor
Bron: home.planet.nl/~dumon002/

 

5.

0 up,0 down

Acteur


Een acteur is een persoon die een ingebeeld personage of karakter speelt in bijvoorbeeld een film, een theatervoorstelling of een televisieprogramma. Een vrouwelijke acteur wordt een actrice genoemd. [..]
Bron: ensie.nl

 

6.

0 up,0 down

acteur


ac` teur (Frans«Latijn) de -woord (mannelijk) acteurs toneelspeler; filmspeler
Bron: woorden-boek.nl

 

7.

0 up,0 down

acteur


filmspeler, toneelspeler, uitbeelder komediant
Bron: woorden-boek.nl

 

8.

0 up,0 down

acteur


zie actor
Bron: computergenealogie.org

 

9.

0 up,0 down

acteur


zie actor
Bron: home.planet.nl

Toneelspeler = Acteur, Komediant, Simulant, Uitbeelder; Aansteller, Uitslover

Maak jouw eigen website met JouwWeb